Adina DONOSA

Date despre consilier

Partid: PER

Mandat: 2016 – 2020

Program audiente: conform înțelegerii

Contact: 0745 022 327, adidonosa@gmail.com

 

Interviu

Pentru inceput ..sa va prezentati:

 

AD: Adina Donosa, consilier local in cadrul CL Brasov, la primul mandat. Am 40 de ani, un copil, sunt brasoveanca get beget, scolită, nascută în Brașov.

 

Ne puteti spune când a inceput pt dumneavoastră parcursul politic. Puteti face mentiune si daca ati avut experiență în administrație publică, nu neapărat în partid.

 

AD: Politic am inceput in 1995, eram adolescentă. M-am inscris la PL 93 in organizatia de tineretunde am activat pana la fuziunea cu PNL din 1998 .După fuziune am mai stat înca 2 ani după care m-am retras.

Am revenit în politică în 2012, înscriindu-mă în Partidul Ecologist Român. În PER am fost aleasă la congresul din 2013 în Comisia Națională de Etică și Arbitraj unde am lucrat practic până în 2017 când s-a ales noul congres. În 2017 am participat din partea PER cu un mandat la Consiliul Local Brasov, mandat pe care l-am castigat.

Pe partea adminstrativa. Din 1998 lucrez în administrația publică locală ca functionar public. Parcursul 1998-2008 – Primăria Mun. Brașov, 2008-2012 – Primăria Orasului. Predeal, 2012 – 2013- Ministerul Mediului și Pădurilor, din 2013 până în prezent, actualmente fiind suspendată, la Comisia Națională de Prognoză din subordinea Ministerului Finanțelor. Deci practic am un parcurs dublu, functionar public și consilier local.

 

Apropo de audiențe. Știm că consilierii locali au în programul lor și audențe cu cetățenii. Cum tineți audiențe. Ați stabilit un program?

 

Nu practic nu am stabilit un program de la ora de la ora de. Practic suntem la dispozitia cetățenilor non stop, prin intermediul telefonului care este public, prin intermediul emailului, mai ales prin intermediul platformei de Facebook unde toată lumea are acces. Practic așa țin legătura, on line cel mai mult, și față în față cu oamenii. O să vă spun că zilnic merg pe teren cu copilul meu de 1 an și 10 luni, în parc, peste tot unde se adună mămici, părinți și bunici, și acolo interacționez cu absolut toate mediile sociale și iau contact cu problemele pe care le au.

 

Un fel de audiență pe teren?

 

Este contactul cu cetățenii. Audiență este un pic oficial, dar practic noi trebuie să dim în contact cu cetățenii non stop. Că sunt rude, prietenii prietenilor,vecini, prietenii vecinilor, suntem o comunitate.

 

Menționați ceva de posibilitatea de a fi contactată?

 

Da, telefonul meu este 0745022327, adresa de email adidonosa@gmail.com iar pe platforma de facebook Adina Donosa. Mă găsiți foarte ușor.

 

Ce v-a determinat să candidați pentru funcția de consilier local?

Pentru funcția de consilier local, practic, m-a determinat copilul meu. Deci după ce am nascut am inceput să fiu mult mai atentă la lucrurile din jurul meu. Am constatat că parcurile sunt foarte mizerabile, că aerul este foarte poluat la Brașov, ceea ce înainte auzeam și nu prea. În momentul când am născut fetița și am început să mă plimb foarte mult prin oraș, mai ales prin parcuri eram foarte speriată ca poluarea să nu îmi afecteze copilul. Si asa, incet, incet, am zis: OK. Ce pot eu să fac din punctul asta de vedere? Fiind și funcționar public, știți că e partea executivă funcționarul public. Mai ales la nivel local, funcționarul public pune în executare hotărârile de consiliu pe care le adoptă legislativul și nu prea are cum să intervină, decât le pune în aplicare și poate să spună dacă este legal sau nu. Și am zis, OK, hai să mergem și pe partea legislativă. Acolo, chiar poti să faci ceva la nivel de proiect. Pornind de la un proiect, il iei, il crești,il verifici, după care îl adopți. Practic, asta m-a determinat.

Al doilea lucru, și curiozitatea să văd cum e. 20 de ani am fost funcționar public, hai să văd cum e și pe partea cealaltă. Pentru mine este o experiență extraordinar de interesantă și binevenită.

 

Care a fost platforma politică a partidului dumneavoastră la alegerile din 2016, pe plan local? Cat de bine se potrivește platforma partidului cu ce va doriți dumneavoastră, ideologic și mai pragmatic, la nivel oraș.

Putem vorbi și ideologic. Intotdeauna am spus și spun în continuare că în fiecare dintre noi suntem un mic mare ecologist. Adică pe toți ne interesează să respirăm un aer curat, să fie curățenie, să vedem ce se întâmplă cu temperaturile în ultimii ani, nu mai există stratul de ozon, samd. Toti suntem ecologisti.

Pe plan local, în 2016 la alegeri, eu am venit cu 2 chestiuni:

  • Transparență totală în cheltuirea banului public, nu numai cel din bugetul local ci și bugetul fondurilor europene, pentru că este o chestiune de care nu foarte multă lume vorbeste. Transparență în adoptarea hotărârilor de consiliu, respectiv dezbaterile care ar trebui să se facă pe baza proiectelor propuse,
  • Al doilea punct important cu care eu am ieșit au fost reglementările urbanistice. Ce se întâmplă cu PUD-urile, PUZ-urile care se aprobă în consiliu local, cu dezbaterile care se fac, acele forme de protest ale ong-urilor, cetățenilor care semnează petiții peste petiții. Mi-aduc aminte foarte ușor că la oconferiță de presă dădeam exemplu ce se întâmplă și cu PUZ-urile de pe Warthe. Ai acolo aprobat un P+1 după care se vine cu un PUZ în care îți permite P+15. Nu este posibil asa ceva. Toate PUZ-urile care acum sunt în vigoare au fost aprobate de consiliul local la un moment dat. Nu putem să ridicăm din umeri și să spunem: Ce să facem?. Trebuie să fim mult, mult mai responsabili și să implicăm societatea civilă. Că e vorba de ong-uri, că e vorba de cetățeni, când e vorba de un impact de genul acesta, trimiti scrisori, trimiti si le spui că poate nu tot omul are posibilitatea să intre pe pagina de internet a primăriei și să vadă că s-a urcat spre dezbatere proiectul respectiv. E o zonă limitată. Pot să o timit la asociații de proprietari,la asociații de locatari, toată lumea să poată să aibe posibilitatea să își spună un punct de vedere. Pentru că ne trezim acuma că vrea nu știu cine să construiască., De ce? Pentru că ne permite PUZ-ul. Ok. Cum a fost aprobat acel puz.
  • Rtot pe reglementari a fost respectarea celor 26 de mp pe spatiu verde pe locuitor in momentul în care se eliberează autorizația de contructie.  În 2016 Brasovul respecta un total de 5 mp pe locuitor. Pentru asta, chiar în campanie am promis că voi pregăti un proiect de hotărâre. L-am și pregătit, l-am și promovat, s-a și adoptat. Este vorba de HCL Brașovul verde, care impune celor care construiesc, atât persoane fizice, juridice, fie că sunt imobile de locuințe, imobile industriale, spații de birou samd, pentru fiecare locuință, metru pătrat , să planteze arbori, arbuști, pomi, samd. Și am mai dat prin HCL posibilitatea celor care se căsătoresc sau celor care inregistrează un copil nou născut la starea civilă, să poată să planteze pe un teren, o locație pe care o va spune primaria (deja se lucrează. s-a facut un regulament) să planteze un copac, pom care să comemoreze nasterea copilului sau căsătoria. Fiecare cum vrea. Eu cred ca este un proiect extraordinar. Pentru mine a fost un proiect de suflet și este în continuare. Am ințeles că sunt foarte multe solicitări pe stare civilă, cetățeni care vor să facă lucrul acesta și eu zic că m-am ținut de promisiune, cel puțin în acest prim an de mandat. Cam atat.

 

Proiectul Brasovul verde se leagă foarte bine și de proiectele urbanistice pe zona de PUZ și PUD, unde noi am constatat că atât pe PUD Cat și pe PUZuri nu se operează cu conceptul de peisaj și practic zona verde din imediata apropiere sau dintre locuințe e cumva neglijată și e tot văzut ca un posibil spațiu de construire și apoi trebuie să venim cu proiecte de genul brasovul verde ca sa reparam…

 

Și asta odata. Dar vă spun, din punctul meu de vedere, pot sa privesc si din partea investitorului cumva. Am, sa zicem, un teren de 3000 de mp si vreau sa fac o afacere. Cum gandeste investitorul care vrea imediat bani? Pe el nu il intereseaza spatiul verde samd. Pe el il interesează să scoată cât mai multi bani pe metru pătrat și atunci reglementarea urbanistică la nivel de lege spune clar. Ai 20% spații verzi. Tu cand te duci cu un PUZ la aprobare trebuie sa faci dovada ca ai 20% spatii verzi. Ce inseamna acele spații verzi? Aici este o problemă.Poate să vină cu o peluză care maine poimîine o transformă în parcare. Și parcările pot să fie din acelea ecologice. Sunt foarte multe de discutat. Trebuie să privim dpdv al investitorului dar asta nu e totul. Toti traim aici. Investitorul contruieste aici, poate e brasovean sau poate nu. Il interesează ce resurse re de acolo. A vandut, a plecat. Noi aicea traim.

 

Nu ar fi cumva si in avantajul unui investitor aceasta zona verde? Ca practic, dincolo de zona istorica a orasului, e ceea ce atrage la Brasov.

 

Am văzut ca, cel putin în ultima perioadă, cei care dezvoltă blocuri de locuințe colective, de exemplu, vin și cu conceptul de dezvoltare a comunității. Am vazut prevăzute gradinițe, am văzut parcuri, am văzut zone verzi, parcări ecologice. Asa ar trebui să gândească un investitor corect până la urmă. Că Brașovul și dă și ia. Și, la fel, și el trebuie să dea și să ia.

 

Este activitatea de consilier local ceea ce va așteptați să fie?

 

Da și nu. Da, pentru că aveam deja experiența. Am fost și Secretar de oraș doi ani de zile, deci am avut de a face cu consiliul local și știu ce se face ca și activitate. Nu, pentru că m-as fi așteptat la o comunicare mult mai bună, în primul rând între membrii Consiliului Local, indiferent de apartenența politică. O comunicare în care să lăsăm partidele politice în spate și să vorbin noi brașovenii, noi care avem povara pe spatele nostru a mii de voturi. Din punctul ăsta de vedere suntem oarecum deficitari. Că se discută pe comisii (eu de exemplu sunt membru al comisiei 7). Ma duc si la celelalte comisii daca am timp cumva să ajung. De obicei, eu când vin la comisie imi iau comisia mea apoi iau tot dosarul de ședință și parcurg absolut toate punctele. Dar m-as bucura, de exemplu, mai ales cand sunt puncte importante, și se trece pe la toate comisiile, sa avem comisii reunite. Adica, fiecare sa isi faca comisia, 1,2…pana la 7 , după care, să se reunească comisiile sa vedem un punct de vedere comun. La comisia 7 unde sunt eu, de relatii externe nu trec PUZ-urile, dar asta nu iseamna ca eu nu as putea avea un punct de vedere pe el.

 

Ar putea fi comisia 7 o zona în care se poate discuta dezbaterea publică, consultarea publică?

La ce vă referiți?

Ziceți că comisia 7 e de relații cu exteriorul.

Nu externa : orașe infrățite. Relații internaționale…

Nu și cu alte instituții.

Nu.

 

Daca imi puteti spune cum decurge ședința comisiei?

Pai în general în comisie stabilim o orsă, ne întâlnim la ora stabilită. Avem pe ordinea de zi punctele       care au fost trimise de către Secretar în vederea analizei și emiterii avizului favorabil sau nefavorabil. Analizăm, verificăm. Vă spun ce pot să fac eu din perspectiva membrului comisiei. Avem o colaborare extraordinar de bună pe comisie, între membrii comisiei. Nu cred ca au fost niciodată disensiuni, decât la ultima ședință apropo de cetățeanul de onoare, care am spus și atunci că mi s-a parut o chestiune total artificială. Nu mai contează. Dar, în general colaborăm foarte bine. Ne uităm și pe celelalte puncte pe ordinea de zi, daca vor colegii, daca nu, eu oricum mă uit. Nu știu daca am emis avize negative. Cred ca o singură data am emis un aviz nefavorabil in toată activitatea comisiei, cand a fost vorba de plângerea prealabilă a domnului Arnold Ungar, care nu a fost nominalizat în nici o comisie la începutul consiliului local. S-a întâmplat ce s-a întâmplat și nu l-au bagat în nici o comisie de specialitate a Consiliului Local, deși legea spune ca toți vor fi în câte o comisie. Dansul a facut o plangere prealabilă, Primăria a venit cu un proiect de hotărâre și o expunere că nu se admite plângerea.    Normal că nu am putut să fim de acord cu așa ceva. Atunci ala a fost singurul aviz nefavorabil.

 

Vis a vis de documentele si proiectele in sine pe care le analizați în cadrul comisiei, aveți suficient timp de analiză? Cum e cu documentația asta?

Practic proiectele de hotărâre se pun si pe rețeaua de extranet a primăriei, însă, există acolo un punct în minus. De ce? NU sunt anexele. Practic, nu este întreg. Pot să mă uit pe expunere, pe raport, dar, de foarte multe ori, sau de cele mai multe ori, ai nevoie de documentația aferentă. Să vezi, să îți explici, mai ales când e vorba de domeniul public, când e vorba de PUZ-uri, când e vorba de chestiuni care trebuie să le verifici. Vreau să văd: mun. Brașov este proprietar sau vindem ceva altcuiva. Din punctul asta de vedere este destul de deficitar.

Comisiile se tin de regula cu o zi înainte de ședința ordinară și toate în aceeași zi. E greu. Pentru mine, om cu experiență în administrație, mi-e greu și mie și nu pot să mă gândesc la ceilalți colegi, în afară de domnul Arnold Ungar care și dânsul are experiență vastă în administrație, cum reușesc să parcurgă, să verifice , să analizeze fiecare proiect în parte, ținând cont că o ordine de zi are peste 50 de puncte.

 

Și documentația o puteți accesa / consulta înainte de comisie cu mai multe zile?

Se fac mai multe dosare. Daca nu mă înșel, sunt trei, sau două dosare care umbla pe la comisii. E adevarat ca nu mai suntem în epoca hartiei, e adevarat ca sunt ecologista și trebuie să mergem pe ….

Dar de foarte multe ori în Romania, aștia suntem, avem nevoie de documente. Macar sa fie urcate pe extranet, scanate. Sunt planse, intradevar e destul de dificil. Acum pot sa ma gandesc si din perspectiva funcționarului public. Ca sunt planșe foarte mari la PUZ-uri sau bugetul care vine așa (gesticulare). Cum sa ai timp sa te uiti pe un buget care are nu știu cate zeci de anexe și să verifici capitole și așa mai departe? E dificil.

 

Asta v-am întrebat în ideea în care menționațio analiză cât mai în detaliu, pentru a putea da practic un aviz cât mai informat.

 

Eu vă spun cum fac eu. În momentul în care sunt urcate pe extranet, le iau și le citesc la prima mană.

De fapt când imi primesc ordinea de zi deja le identific pe cele la care m-ar interesa sa citesc detalierea. Citesc expunerea, raportul, imi notez  ..cand am venit aici incerc sa verific. Chemam si reprezentantii executivului sa ne explice.

 

Trebuie sa le cititi pe toate nu?

 

Da

 

In sedinta ordinara si le votati pe toate.

 

Da. Eu ca si consilier le votez pe toate, chiar daca in comisia mea vin cateva. Nu pot sa zic ca m-am uitat pe 3, aia e treaba mea si la restul îmi zice comisia 1,2 sau 3 ca e bine sau nu e bine.

 

Ziceati mai la inceput : cand iesiti afara, mai ales cu fetita…comunicati cu cetatenii. Practic am ajuns la capitolul asta de comunicare cu cetatenii . Aveti și întâlniriorganizate vis a vis de ..pe partea de partid, simpatizanti ai platformei.

 

Nu. Oarecum, fiind partid mic avem intalniri rare. Ținem legăura telefonic, pentru ca nu suntem un partid mare sa avem rețele extinse peste tot. Practic, ne transmitem si dintr-o localitate într-alta, prin consilierii nostrii locali, diferite probleme cu care am luat noi contact și privesc o alta localitate, dar întâlniri propriu-zise, organizate pe un program prestabilit, nu.

 

Și cu cetățenii când vă întâlniți așa prin oraș, intrați în discuții și pe chestiuni care privesc nevoile oamenilor vis a vis de urbe?

 

In general cu asta se vine. Cam toate abordarile pe care le-am avut anul asta nu au fost probleme personale ci de genul: în cartier uite ce s-a întâmplat. Nu am avut problema personala a unui cetatean.

Nu neaparat personala cat punctuala

 

Am avut foarte muilte chestiuni pe tema parcurilor. Acolo in parcul x e o centrala care scapa gaz..sunat acolo.

 

 

 

Ce asteptati de la cetateni

 

Mi-as dori mai multa implicare. Am intalnit de multe ori abordarea gen…am vazut o problema…baremi sa sesizez.

De aceea vreau mai mult simt civic si mai multa responsabilitate. Aici se refera la curațenia si protectia mediului.

 

Ce asteptari credeti ca au cetatenii de la dumneavoastra?

 

Până să fiu consilier local întotdeauna m-am gandit ce asteptari am eu de la membrii forurilor deliberative. Si eu mi-am dorit si imi doresc si acum, de la Parlament de exemplu și de la guvern, sa fie corecti în relația cu cetățenii. Eu cred în legea bumerangului, ai facut rau ti se intoarce, ai facut bine ti se intoarce. Nu neaparat ca l-ai asteptat. Sa fie transparenti, sa nu ne ia de prosti.

Si de aceea eu consider ca pentru cetatenii Brasovului si pentru oricine, eu am un respect deosebit. Fiecare om contează, chiar daca e mai prost imbracat, chiar daca are castiguri medii sau mici, chiar daca este tigan (pentru ca eu prefer termenul de tigan nu de rom) care strange la gunoi eu tot buna ziua ii dau. Asta mi se pare o relatie corecta. Nu conteaza din ce medii venim.

 

Ce credeti ca v-ar ajuta sa aveti o mai buna comunicare cu cetatenii?

 

Ce m-ar ajuta? M-ar ajuta sa am pe cineva care sa ma ajute. Mi-e foarte greu sa ma impart. Eu stiu ca mandatul meu de de consilier local, insa sunt atat de multe de facut, plus ca cred ca eu sunt singurul consilier local care sunt angajat.

Din postura de consilier local. Sunt foarte multe.

Am primit 2 tel si niste emailuri de la prieteni ai prietenilor sa ma interesez , astept telefoane, am interviu cu dvs, mai tarziu e o intalnire.

Ceva cum sunt cabinetele parlamentarilor. Stiu ca nu e posibil dar am nevoie. Eu trebuie sa si muncesc 8 ore sa imi castig painea.

E o munca care incepe dimineata si incepe seara.Nu ai un program stabilit. Ca functionar ei norma dar ca consilier ai indemnizatie modica dar practic trebuie , ar trebui, sa stea tot timpul la dispozitia cetatenilor.

 

Nu se vede activitatea concret. Sunt f multe comentarii de genul : Ce faceti acolo?

In general ma axez pe legalitate. Orice proiect sa fie legal, sa se axeze pe legalitate.

 

Asta tine si de dvs ca persoana, ca si construtie nterna. Va asumati repsonsabilitatea de a lucra pentru oras.

 

Pe mine ma ajuta f mult experienta ca si functionar public. In primaria Brasov am fost seful CIC.

 

Credeti ca ar fi oportun pt cl sa existe un program de internship. O persona la fiecare consilier local

 

Ar fi de ajutor.

 

Relatiile dintre CL si Primaria. Cum o vedeti, care ar fi chestiunile la care ati lucra

 

Mi-e greu pentru ca privesc altfel decat din perspectiva personala. Eu ma inteleg bine, am lucrat cu ei si nu am probleme.

Am intalnit proiecte de hotarare care erau intemeiate juridic prost. La comisii discutam. Am avt surpriza: era un proiect intemeiat prost si care suna rau. Pai asa a fost facut in fiecare an,. Nu am probleme, dar odata identificata o gresala, haideti sa facem bine. Nu imi place delasarea asta.

 

Ati fi dispusa sa participati la ore de educatie civica in scoli? 5 minute pentru democratie?

Da. Ar fi foarte dispusă. Face acest lucru și cu vecinii (educațíe civică).

 

Credeti ca e nevoie pentru un consilier local de ajutor, pe partea de instruire, de comunicare pe partea de social media.

In cl local de acum, sunt persoane care nu au experienta pe social media. Cred ca ar fi util pentru ca suntem un vector de imagine.

 

 

Spatiu pentru audiente.

 

Spatiul , ce am vazut la celelalte partide, au sedii pe cartiere., La partidul nostu e sediul central. Ma gandeam la un spatiul in cadrul Primariei.

Ma gandeam cand am fost functionar, practic consilierii sunt de la partide. In audiente, isi fac reclama la partid. Sa faca la sediul de partid audiente.

 

Ce asteptari aveti la proeictul nostru?

Am participat la o dezbatere publica pe american dreams. Acolo am spus si in cadrul dezbaterilor publice …societatea civila sa se organizeze si sa desemneze 3 reprezentanti care sa participe la toate comisiile de arhitectura.

Spuneati ceva ca aveti un proiect in scoli. Ar fi frumos sa se reuseasca. Educatie civica pe partea de administratie publica.

Stiu ca se facuse un consiliu al elevilor. Era ceva. Nu am mai auzit nimic

 

Va multumesc pentru timpul alocat.

Interviu luat în luna august 2017.

Author: admin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © 2024 Adopta un consilier
top